۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

تدابیر امنیتی جهت ممانعت از برگزاری نوروز در کُردستان ایران

آژانس کُردپا: در حالی که مردم کُردستان خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عید نوروز آماده می‌کنند، نیروهای امنیتی حکومت ایران با ایجاد مشکل و موانع متعدد درصدد جلوگیری از برگزاری این مراسم‌ها هستند.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در آستانه‌ی سال نو و برگزاری مراسم‌های عید نوروز، شهر مریوان و روستاهای تابعه توسط نیروهای سپاه پاسداران ملیتاریزه شده و مردم این مناطق را تهدید کرده‌اند در صورت برگزاری این مراسم زندانی خواهند شد.



یک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گفت: نیروهای اطلاعات و انتظامی حکومت اسلامی ایران، اقدام به دوختن لباس کُردی کرده‌اند تا به راحتی به توانند به هنگام برگزاری مراسم عید نوروز در بین مردم رفته و آنان را شناسایی کنند. این در حالی است که جوانان مریوانی خود را جهت برافروختن آتش نوروز و برگزاری عید آماده کرده‌اند.

در همین رابطه و در حالی که ساکنین روستای "شین‌آباد" در پیرانشهر خود را برای برافروختن آتش نوروز در نزدیکی دبستان آتش گرفته این روستا آماده کرده بودند، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران ساکنین روستا را از برگزاری مراسم برحذر داشته و آنان را تهدید کردند.

از دیگر سو در بیشتر مناطق کُردستان ایران، شخصیت‌ها و جوانان روستا‌ها را به مراکز امنیتی احضار کرده و به آنان گفته‌اند از برگزاری مراسم‌های مربوط به عید نوروز خوداری کنند.

در همین رابطه با نزدیک شدن به چهارشنبه‌ی آخر سال "چهارشنبه سوری" نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران شورای روستاهای" قازانلو و حاج‌آباد در منطقه‌ی "افشار" از توابع شاهین دژ را فراخوانده‌اند و به آنان هشدار داده‌اند در صورت برگزاری هرگونه مراسم عید نوروز آنان را مسئول دانسته و باید پاسخگو باشند. 

شهروندان کُرد بر این باورند که حکومت اسلامی ایران تمام توان و نیروی خود را بکار گرفته که مردم و نوروز را از هم جدا کند و اجازه ندهد آتش نوروز 1392 توسط شهروندان در شهرها و روستاها برافروخته شود و این جشن ملی را از حافظه مردم پاک کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر