۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

فعالان عرب محکوم به اعدام، کاندیدای جایزه بین المللی شجاعت مدنی شدند/ آنها در اعتصاب غذا به سر می برند


عدالت برای ایران، 27 اسفند 1391: فعالان عرب عضو موسسه الحوار که به اعدام محکوم شده اند، کاندیدای جایزه بین المللی “شجاعت مدنی” شدند. این جایزه به کسانی تعلق می گیرد با به خطر انداختن خود و با استفاده از روشهای مدنی، در مقابل بدی ها، ثابت قدمانه مقاومت کرده اند.
کاندیداهای این جایزه بین المللی، محمد علی عموری نژاد، هاشم شعبانی، هادی راشدی، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه فعالان هویت طلب عرب محکوم به اعدام به همراه دیگر فعال موسسه الحوار، رحمان عساکره که به بیست سال حبس محکوم شده است، امروز پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود را در زندان کارون اهواز پشت سر گذاشتند.

کمیل آلبوشوکه، پسر عموی دو تن از محکوم شدگان به اعدام می گوید: “چهارشنبه گذشته در اثر اصرار خانواده ها، آنها راضی شده اند آب بخورند و هم اکنون فقط شیر و آب می نوشند و در اعتصاب غذای تر هستند. از بین آنها هادی راشدی که از بیماری های مختلف رنج می برد، خیلی ضعیف شده و حال مختار آلبوشوکه، پسر عموی من هم اصلا خوب نیست.”
اعضای محکوم به اعدام موسسه الحوار در اعتراض به احکام اعدام خود که آن را ناعادلانه و فاقد مستند و مبنای حقوقی می دانند از پانزده روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند. موسسه علمی-فرهنگی الحوار به معنای گفت و گو یک سازمان غیردولتی بود که در سالهای 1382 تا 1384، همایش و شب های شعر به زبان عربی و کلاسهای آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشیر (خلفیه) برگزار می کرده است. فعالیتهای این موسسه در پی اعتراضات وسیع مردمی اردیبهشت 1384 به تبعیض علیه مردم عرب و امنیتی شدن فضای استان خوزستان غیرقانونی اعلام شد و موسسان و اعضا و وابستگان به این موسسه، تحت تهدید و خطر قرار گرفتند. نزدیک به بیست عضو و فعال این موسسه، در بهمن 1389، دستگیر و در بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات در اهواز ماهها تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفتند تا به انجام عملیات مسلحانه اعتراف کنند.
پیش از برگزاری دادگاه و محکوم شدن این افراد، پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران، اعترافات اجباری هادی راشدی و هاشم شعبانی، دو تن از اعضای موسسه الحوار را پخش کرده بود و پس از آن، پنج نفر از اعضای الحوار به اعدام و چهار نفر دیگر به حبس محکوم شدند. هفته گذشته اتحادیه اروپا محمد سرفراز، مدیر پرس تی وی و حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر این شبکه را به دلیل دست داشتن در تهیه و پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی در فهرست تحریم های حقوق بشری قرار داد. همچنین سید محمد باقر موسوی، قاضی شعبه 2 دادگاه انق لاب اهواز نیز به دلیل صدور احکام اعدام برای این پنج فعال هویت طلب در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفت.
عدالت برای ایران پیش از این در گزارش تفصیلی خود با عنوان “گفت و گو با مرگ“، نقض حقوق فعالان هویت طلب عرب را مستند کرده و خواستار پاسخگو کردن مقامات مسئول این نقض شدید حقوق بشر شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر