۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

خودکشی یک دختر دانشجو که مورد تجاوز یک پاسدار مزدور قرار گرفت

"شادیه باسامی" پس از اینکه توسط یکی از اعضای سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران به نام " ج، چاوشی" مورد تجاوز قرار گرفت خود را به آتش کشید و جان باخت.
استمرار تجاوز جنسی در نهادهای نظامی-امنیتی رژیم ایران
طی ٣٠ سال حکومت اسلامی ایران در زندان‌های این حکومت نمونه‌های زیادی از آزار و اذیت و شکنجه‌های جسمی و روحی مشاهده و گزارش شده که یکی از انواع این شکنجه‌ها "تجاوز جنسی" می‌باشد.
آژانس کُردپا سعی نموده تا در این گزارش این پدیده مخرب را با یکی از فعالین حقوق زنان و یک روانشاس مورد بحث و بررسی قرار دهد.
طی هفته‌ی گذشته یک دختر دانشجو اهل "اسلام‌آباد غرب" در استان کرمانشاه، به نام "حنانه فرهادی" پس از آزادشدن از زندان اداره‌ی اطلاعات حکومت اسلامی ایران، به زندگی خود پایان داد.
وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران خانواده‌ی این دختر دانشجو را تهدید کرده بودند که نباید این حادثه را رسانه‌ای کنند.
"حنانه فرهادی"، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم سیاسی که بیش از ٢ ماه در بازداشت نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بوده، پس از آزاد شدن از زندان، دست به خودکشی زد.
خودکشی این دختر دانشجو اولین حادثه از این دست نیست، بلکه چندین مورد مشابه طی چند ماه گذشته گزارش شده است.
در همین رابطه، روز چهارشنبه یازدهم اسفندماه، دختری به نام "شادیه باسامی" ٢٣ ساله و اهل روستای "بیساران" از توابع منطقه‌ی "ژاورو" در سنندج خود را به آتش کشید و جان خود را از دست داد.
"شادیه باسامی" پس از اینکه توسط یکی از اعضای سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران به نام " ج، چاوشی" در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفت خود را به آتش کشید و جان باخت.
از دیگر سو، هفته‌ی گذشته "پروین غفاری" معاون سابق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران، پس اینکه با تودیع وثیقه‌ی 50 میلیون تومانی آزاد گردید، خود را به آتش کشید.
"پروین غفاری" نویسنده و شاعر، در فروردین ماه سال 1390 در هنگام مراجعه به "دادگاه ویژه‌ی خانواده" با قاضی دادگاه دچار مشاجره شده که نهایتاً به اتهام " بی احترامی و توهین به خامنه‌ای" بازداشت و زندانی می‌شود.
این زن به نشانه‌ی اعتراض به رفتار نامناسب و غیرانسانی مسئولان و سیستم قضایی حکومت اسلامی ایران اقدام بە خودسوزی نمودە و وضعیت سلامتی وی نامناسب گزارش شده است.
لازم به ذکر است که تجاوز جنسی تنها محدود به زندانیان سیاسی زن نبوده بلکه شامل زندانیان سیاسی مرد نیز می‌شود.
چندین نمونه از این موارد به آژانس کُردپا گزارش شده است که در اینجا به بخش‌هایی از گفتگوی آژانس با یکی از این زندانیان سیاسی به نام "پیمان کاوسی شریف" اهل شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه اشاره می‌کنیم.
پیمان کاوسی شریف: "یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ در تهران بازداشت شدم و سپس من را مورد تجاوز جنسی قرار دادند و گفتند طوری با شما برخورد کرده‌ایم که برای همیشه در بین مردم سرافکنده شده و خودت تصمیم به خودکشی بگیری".
آژانس کُردپا، برای بررسی و تحقیق از علل اقدام به خودکشی زنان با "شهین محمدی" یکی از اعضای فعال انجمن زنان مریوان مصاحبه‌ای ترتیب داده است، نامبرده درباره‌ی علل افزایش اقدام به خودکشی زنان گفت: "قانون، فرهنگ، آیین و آداب و رسوم سنتی" حاکم بر جامعه از علل اصلی این نوع از فجایع بوده، به ویژه زنان از کودکی سرکوب شده و همین امر سبب شده که اعتماد به نفس و توانایی دفاع از خود در آنان ضعیف شود.
این فعال حقوق زنان، یکی دیگر از علت‌های افزایش درصد خودکشی در زنان را به عدم آگاهی خود زن نسبت داد و گفت: زمانی که زنان به حقوق خود آشنا نیستند چطور می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند، به همین دلیل است که مدام با نقض حقوق خود روبه‌رو شده و خودکشی را به عنوان تنها راه اعتراض به وضعیت موجود انتخاب کرده و در نهایت به خودسوزی و اقدام به خودکشی روی می‌آورند.
"دکتر ناصر سیمایی" روانشناس و استاد دانشگاه درباره‌ی تأثیر تجاوز جنسی به لحاظ روانی بر فردی که مورد تجاوز قرار گرفته، به آژانس کُردپا گفت: "تجاوز جنسی بزرگ‌ترین ضربه‌ی روانی است که برفرد وارد می‌شود. همچنین بر اساس آمار و داده‌هایی که طی ٩٠ سال تحقیق و بررسی حاصل شده است ، تأثیرات روانی تجاوز جنسی بر افراد، ٧ برابر حوادث ناخوشایند دیگر می‌باشد.
این استاد دانشگاه در رابطه با تبعات منفی تجاوز جنسی افزود : "کسی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باید این مسئله را با فردی مورد اعتماد و دلسوز مطرح کند. در واقع با شخص درد دل کند، این مهمترین قدم است و سبب کاهش این درد و پذیرش این مسئله از طرف فرد مورد تجاوز قرار گرفته شده، وی را از مرحله‌ی انکار و سرگردانی خارج کرده تا به دنبال راه‌حل دیگری گام بردارد. همزمان باید فردی که مشاوره می‌کند وی را راهنمایی کرده و از نمونه‌های مشابه صحبت کند و بگویید این شانس را درد که برای بار دیگر خود را با جامعه سازگار کرده و به زندگی طبیعی خود ادامه دهد".
کارشناسان سیاسی هم بر این باورند که طی چند سال گذشته ده‌ها تن از سوی نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌اند که بعدها مشخص شده، شماری زیادی از آنان توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.
غالباً افراد مورد تجاوز قرار گرفته پس از آزاد شدن از زندان حاضر به ادامه‌ی زندگی نبوده و اقدام به خودکشی کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر