۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

زانیارمرادی: تلاش‌های مجامع بین‌المللی و حقوق‌بشری تأثیرگذار است

آخرین وضعیت زانیار و لقمان مرادی در زندان رجایی‌شهر کرج: بسته‌شدن پرونده آنها توسط دولت, برای فاش نشدن سناریوی خود آن دولت است. زانیار مرادی می‌گوید امام جمعه دولت و دولت هم امام جمعه را طرف قضیه می‌دانند.
بنا به گزارشگر خبرگزاری فرات از آخرین وضعیت زانیار و لقمان مرادی دو زندانی سیاسی کرد, جویا شده, حکایت از این دارد که دولت و امام جمعه در سناریویی دست دارند که اگر چنانچه از سوی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری اقدامی صورت گیرد و پرونده آنها باردیگر به جریان بیافتد طوری که تمام جزئیات اتهام‌ها مورد بررسی مجدد قرار گیرد, به تمامی دست دولت در این سناریو رو‌می‌شود.



زانیار مرادی شخصا در مورد وضعیت خود, عدم مداوای وی و مسایل جدید درمورد پرونده خود و اقدامات صورت گرفته, چند مورد جالب توجه را برزبان رانده و درحالی که نوروز فرامی‌رسد, به آزادی امیدوار است.

وضعیت ما در زندان نامناسب است

زانیار می‌گوید:«هم‌اکنون در خصوص پرونده قضایی ما اقدام قانونی جدیدی صورت نگرفته و مسایل هیچ تغییری نکرده. فکر نمی‌کنم دادگاه و رژیم بخواهد پیگیری‌ای قانونی انجام دهد. اوضاع و شرایط زندان هم بسیار محدود است. هواخوری نداریم؛ غذای درست و حسابی‌ای هم به مان نمی‌دهند؛ حتی ملاقات هم نداریم. همه چیز حتی تلفن هم بسیار محدود شده.»

امام جمعه دولت و دولت هم امام جمعه را طرف قضیه می‌دانند

زانیار مرادی در ادامه می‌افزاید:«در ارتباط با پرونده‌ ما چندین بار شخصا برای مقامات جمهوری اسلامی نامه‌هایی نوشته‌ایم, اما متأسفانه هیچ پاسخی نداده‌اند. همه روزه والدین ما نزد امام‌جمعه مریوان می‌روند و با او صحبت می‌کنند, اما امام‌جمعه بازهم دروغ می‌گوید, هربار چیزی می‌گوید. فقط به دنبال عملی کردن سناریو و توطئه‌های جمهوری اسلامی است. کارش تنها شده دروغگویی. بارها پدر لقمان مرادی نزد او رفته و با او حرف زده, حتی اشخاصی هم از طرف پدر لقمان نزد امام جمعه می‌روند, اما هربار یک پاسخ متناقض به آنها می‌دهد.»

مرادی در ادامه در مورد اینکه «امام جمعه چه جوابی به آنها داده و درواقع چه گفته؟» تصریح می‌کند:«پاسخ او این بوده که به پدر لقمان گفته «دست من نیست», درحالی که خود مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند «دست امام جمعه است نه ما». می‌گویند خود امام جمعه پرونده را به این وضعیت در آورده, خود او است که می‌خواهد به زور شما اعدام شوید. از طرفی جمهوری اسلامی می‌گوید «دست امام جمعه است» , از طرف دیگر هم امام جمعه می‌گوید «دست جمهوری اسلامی است».

اگر امام جمعه بخواهد, می‌تواند رضایت دهد

زانیار مرادی در ارتباط با این مسئله مهم که «هم‌اکنون طرف قانونی علیه شما کیست, اطلاعات است یا امام جمعه؟» می‌گوید:«هم دولت است, هم امام جمعه, اما بخش زیادی از مسئله مربوط به امام جمعه است. امام جمعه خودش می‌داند این سناریویی که علیه من و لقمان طرحریزی شده, کی در آن دست دارد, اما متأسفانه دست‌بردار نیست و مصرّ است که ما اعدام شویم. اگر امام جمعه بخواهد به ما رضایت بدهد و بی‌‌طرفی خود را نسبت به پرونده قضایی اعلام کند, این دولت هرچه زودتر در سناریوش با شکست مواجه خواهد شد. درواقع می‌توان گفت که طرف قضایی و قانونی علیه ما هم امام جمعه است و هم جمهوری اسلامی.»

آقای مرادی می‌گوید هم‌اکنون لقمان مرادی با او در یک بند بسر می‌برند و در مورد وضعیت روحی و فیزیکی هردویشان می‌گوید:«لقمان هم نزد ما است در بند دوازه زندان رجایی‌شهر کرج. من و لقمان به لحاظ روحی وضعمان بسیار خوب است, اما به لحاظ جسمانی وضعیت من بسیار وخیم است و مسئولین زندان و قضایی هیچ اقدامی برای مداوای من نمی‌کنند. در جریان شکنجه‌های اطلاعات دو تا از مهره‌های ستون فقراتم شکسته شده‌اند. یک بار به مسئولان مربوطه زندان گفتم باید معالجه شوم به من گفتند«اجازه نمی‌دهیم, تو که اعدامی هستی به مداوا احتیاجی نداری».

مرادی در این مورد که:آیا در نظر دارید اقدامات جدیدی در ارتباط با پرونده‌تان و یا برای آزادی و تبرئه خود انجام دهید و آیا اقدامی صورت گرفته؟ یادآور می‌شود:«هم‌اکنون سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی هرآنچه از دستشان برآمده انجام داده‌اند و ما از آنها سپاسگذاریم. خود ما هم چندین بار اشخاصی را نزد امام جمعه مریوان فرستاده‌ایم و با او صحبت کرده‌اند. من و لقمان هم چندین بار از طریق تماس تلفنی با امام جمعه صحبت کرده‌ایم.نامه‌های زیادی هم نوشته‌ایم, اما متأسفانه بر مقاصد خود اصرار می‌ورزد.»

تلاش‌های جوامع بین‌المللی تأثیرگذار است

مرادی همچنین در ارتباط با اینکه: آیا قانون قضایی ایران چنان قانونی هست که اجازه دهد سازمان‌های مدنی و حقوق بشری و بین‌المللی برای شما کاری بکنند و از راه حقوقی به شما کمک کنند؟ آیا اقدامات آنها به لحاظ حقوقی و غیرسیاسی بیهوده است یا مفید؟» تأکید می‌کند که:«اقدامات این سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی به لحاظ حقوقی صددرصد می‌تواند تأثیرگذار باشد و یا تأثیراتی هم داشته, اما اینکه بتوانند مستقیما با مقامات جمهوری اسلامی پیگر پرونده و مسئله اعدام ما شوند, هنوز در حال بن‌بست است. مثلا اگر جمهوری اسلامی پرونده ما را مفتوحه سازد و یک وکیل‌مدافع پرونده ما را عهده‌دار شده و آن را پیگیری قضایی و قانونی نماید, همه چیز آشکار می‌شود که جمهوری اسلامی چه سناریویی ساخته. به همین خاطر هیچگاه چنین کاری نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد که پرونده ما مفتوحه بماند. هیچگاه اجازه نمی‌دهد که اعاده‌ای دادرسی صورت گیرد.»

حمایت احزاب سیاسی و مثبت‌بودن آن

زانیار مرادی در مورد اینکه: تلاش‌ها و حمایت‌های احزاب سیاسی چه تأثیری می‌تواند بر روی پرونده و توقف اعدام‌شان داشته باشد» گفته:«تلاش‌ها و حمایت‌های احزاب صددرصد تأثیر مثبت خواهد داشت.»

همچنین در ارتباط با این مسئله که: آیا اینکه احزاب سیاسی کرد از شما حمایت می‌کنند, جمهوری اسلامی به این بهانه این حمایت‌ها, تهدیدتان می‌کنند یا نه؟ می‌گوید:

« اگر احزاب از ما حمایت کنند, یک حق است و دولت نمی‌تواند علیه ما اقدامی کنند, زیرا ما هم به آنها می‌گوییم که فرزند این آب و خاکیم. اعضای آن احزاب هم فرزندان این آب و خاک بوده و همه برادریم. به همین خاطر نمی‌تواند علیه ما اقدامی کند و کاری از دستش برنمی‌آید, زیرا خود رژیم محکوم به جنایت است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر