۱۳۹۲ فروردین ۲۱, چهارشنبه

خودکُشی ٤ دختر جوان در مناطق روستایی ماکو

آژانس کُردپا: از ابتدای سال جاری تاکنون، ٤ دختر جوان در شهرستان ماکو اقدام به خودکشی کرده‌اند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اوایل امسال در روستای "قزل ارخ" از توابع شهرستان ماکو یک دختر ٢٠ ساله با نام خانوادگی" علم‌هولی" فرزند حسن اقدام به خودسوزی کرده و جان سپرده است.
گفته می‌شود، ازدواج اجباری از علل خودکشی وی بوده است.
دختر ٢٠ ساله‌ی دیگری در روستای "پنجرلو"ی ماکو به علت اختلافات خانوادگی، خود را به داخل رودخانه‌ی "قره‌سو" پرت نموده که تاکنون جسد دختر "بکر رسولی‌قزلباش" پیدا نشده است.


هویت این دختر جوان نامعلوم می‌باشد.

همچنین گزارش خبرنگار کُردپا از شهر ارومیه حاکی از آن است که روز جمعه‌ی گذشته یک دختر ١٨ ساله به نام "چینم امویی میلان" فرزند عمر در روستای "قزل داغ کُرد" اقدام به خودسوزی نموده که بعداً در بیمارستان ارومیه جان خود را از دست می‌دهد.

از روستای "کش‌آرخی" شهرستان شوط گزارش می‌رسد که روز هفدهم فروردین‌ماه یک دختر ١٨ ساله به نام "شهناز هادیان" فرزند مجید اقدام به خودسوزی می‌کند.

وی به تازگی ازدواج کرده و پزشکان بیمارستان می‌گویند که شهناز دچار ٦٠% سوختگی شده است.

خودکُشی این تعداد از دختران در کُردستان ایران ناشی از نادیده گرفتن حقوق فردی و انسانی آنان درون خانواده و جامعه می‌باشد.

روحی شفیعی از فعالان حقوق زنان، خشونت را از مهمترین دلایل خوسوزی زنان عنوان می کند و توضیح می‌دهد: "خشونت دولتی و رسمی در قانون که در هر جایی دیده می‌شود، تنش‌های سنتی را افزایش می‌دهد که در بخش‌هایی از ایران سنت‌ها قوی‌تر هستند."

مشکلات خانوادگی، اعتقادات مذهبی، جامعه‌ی مردسالار، ازدواج زود هنگام، ازدواج اجباری، فقر و مشکلات اقتصادی از عمده‌ترین دلایل خودکشی و خودسوزی زنان عنوان می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر