۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

بیش از ششصد و پنجاه مورد اعدام در سال گذشته میلادی در ایران

کردیش پرسپکتیو: ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام می زند. بر اساس گزارش سالانه وزرات امورخارجه بریتانیا تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی گزارش شده‌اند از حداقل ٣٨٨ مورد در سال ٢٠٠٩ به ۶۵۰ مورد در سال ٢٠١٠ افزایش داشته استبه نوشته سایت سفارت بریتانیا در ایران، در مراسم رونمایی از گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتاینا، ویلیام هیگ گفت: «با داشتن بالاترین نرخ سرانه اعدام در سراسر جهان، و با بیشترین تعداد روزنامه‌نگار زندانی، اوضاع حقوق بشر در ایران امروز از هر زمان دیگری طی دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، وخیم‌تر است.»گزارش کامل وضعیت حقوق بشر ایران در سال ٢٠١٠ از وبسایت سفارت بریتانیا در ایران


آقای هیگ اضافه کرده است:«ما همچنان به تلاش‌های خود همراه سایر کشورها ادامه می‌دهیم تا سوء رفتار‌های ایران را در زمینه حقوق بشر آشکار کنیم و علیه آن‌ها اقدام کنیم.»

وزیر امورخارجه بریتانیا در سخنان خود به این مسئله اشاره کرده است که اتحادیه اروپا، به دنبال تحریم اشخاصی است که در «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران مسوول بوده اند.

به نوشته سایت سفارت بریتانیا در ایران، مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی نیز در این مراسم حوادث سال‌های اخیر در ایران را «فرصتی» برای غرب خوانده است تا از مردم ایران حمایت کنند. آقای بهاری از کشورهای غربی خواسته است که این فرصت را از دست ندهند.


ایران دارای بالاترین آمار سرانه اعدام در جهان

در بخش مربوط به ایران گزارش حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتانیا آمده است که ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام می زند.

این گزارش در مورد آمار اعدام در ایران می گوید «به دنبال اتخاذ سیاستی جدی و جدید در مبارزه با مواد مخدر، سال ٢٠١٠ افزایشی سریع و قابل توجه را در تعداد اعدام‌ها نشان می‌دهد.».

وزارت امورخارجه بریتانیا می گوید: «آمارهای قابل اعتماد حاکی از آن است که تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی گزارش شده‌اند از حداقل ٣٨٨ مورد در سال ٢٠٠٩ به ۶۵۰ مورد در سال ٢٠١٠ افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۹۰ نفر در سال ٢٠١٠ به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.»

حقوق اقلیت‌ها و سایر قربانیان تبعیض

این گزارش در بخشی زیر تیتر حقوق اقلیتها به اعدام شهروندان کرد در ایران پرداخته و می نویسد: «در سال ٢٠١٠، تعدادی از اعضای اقلیت‌ها که به ادعای مسئولین با گروهک‌های تروریستی مرتبط بودند اعدام شدند. در نهم ماه مه شماری از شهروندان کرد ایران به نام‌های علی حیدریان، فرهاد وکیلی، مهدی اسلامیان، شیرین علم هولی، و فرزاد کمانگر توسط مقامات ایرانی اعدام شدند. در روند محاکمه این افراد نقض و خدشه فراوان و جدی وارد بود. آنها بدون اطلاع خانواده‌ها و یا وکلایشان اعدام شدند. سازمان عفو بین الملل این اعدام‌ها را "اقدامی خشونت‌بار برای ارعاب اقلیت کرد" توصیف کرد. مقامات ایرانی از طریق مبارزه با حزب کردستان آزاد و با جلوگیری از حقوق اقلیت کرد، ازجمله حقوق فرهنگی و به کارگیری زبان کردی، با هدف بدیهی پایان دادن به خواسته آنان که تشکیل کردستان مستقل است، اقدام می‌کنند.»
در ادامه همین بخش به نقض حقوق دگرباشان و اعدام آنان پرداخته و میاورد:
«تمایل به هم‌جنس، همچنان در ایران غیر قانونی بوده و مجازات سنگین من جمله اعدام به دنبال دارد. یکی از موارد در سال ٢٠١٠ ، مورد آقای ابراهیم حمیدی است. آقای ابراهیم حمیدی در سال ٢٠٠٨ هنگامیکه شانزده ساله بود به تجاوز به یک مرد متهم گردید. او بر اساس "علم قاضی" به مجازات اعدام محکوم و از آن زمان تاکنون در نوبت اعدام قرار دارد. در ماه ژوئیه فردی که آقای حمیدی را به تجاوز متهم کرده بود از ادعای خود عدول نموده و اظهار داشت که تمام داستان ساختگی بوده است. از آن زمان تاکنون دیوان عالی کشور ایران سعی دارد که حکم قاضی را نقض نماید، لیکن تا به امروز بدلیل مخالفت قاضی دادگاه بدوی این کار میسر نشده است. تا پایان سال ٢٠١٠ آقای حمیدی همچنان در نوبت اعدامی ها باقی بود. ما کماکان تبعیض در جنسیت یا در روابط جنسی را محکوم کرده و در موارد فوق الذکر و دیگر موارد مربوط به آن بسیار فعال بوده‌ایم. ما به طور معمول مراتب نگرانی خود را با سفارت ایران در لندن و مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.»

نگرانی از روش های اجرای مجازات اعدام در ایران

گزارش حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتانیا همچنین از روش های اجرای مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده و آنها را «بی رحمانه و موجب زجر کشیدن طولانی مدت محکوم» توصیف کرده است.

این گزارش بطور مشخص از روش «حلق آویز کردن به وسیله چوبه دار» انتقاد کرده و نوشته است در این روش، محکوم به آرامی بالا کشیده می شود.

مجازات سنگسار نیز از دیگر روش های اعدام در ایران خوانده شده که از آن انتقاد شده است. وزارت امورخارجه بریتانیا می گوید ایران تا سال ۲۰۰۸ دست به اجرای مجازات سنگسار زده است.



وزرات امورخارجه بریتانیا، گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در شماری از کشورهای جهان را منتشر کرد و در آن به وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۰ نیز پرداخته شده است. این گزارش در مورد آمار اعدام در سال گذشته میلادی در ایران نوشت: "ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام می زند". در قسمتی از این گزارش آمده است: «آمارهای قابل اعتماد حاکی از آن است که تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی گزارش شده‌اند از حداقل ٣٨٨ مورد در سال ٢٠٠٩ به ۶۵۰ مورد در سال ٢٠١٠ افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۹۰ نفر در سال ٢٠١٠ به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.»

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران از گزارش وزارت خارجه بریتانیا استقبال کرد و گفت: " این یک گزارش بسیار مهم و جامع است". وی افزود: "آمار ارائه شده در این گزارش با آمار گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران همخوانی دارد و نشانگر افزایش چشمگیر اعدام ها در سال ۲۰۱۰ در ایران میباشد".

بر طبق آمار گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۰ دستکم ۵۴۶ نفر در ایران اعدام شدند و علاوه بر این، تعداد ۲۰۰ مورد اعدام به دلیل عدم داشتن اطلاعات دقیق در این آمار گنجانیده نشده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر