۱۳۹۲ فروردین ۱۱, یکشنبه

کُردپا: گزارشی آماری از یکسال نقض حقوق زنان در مناطق کُردنشین ایران

آژانس کُردپا: یکسال نقض حقوق زنان در مناطق کُردنشین ایران از سوی بخش ویژه زنان در آژانس خبررسانی کُردپا تهیه و تنظیم گردیده که در قالب گزارشی ویژه و آماری در اختیار مخاطبان این آژانس قرار داده می‌شود.
آمار ارائه شده در این گزارش با استناد به مرکز آمار آژانس کُردپا تنظیم شده است و به دلیل فضای امنیتی حاکم بر مناطق مذکور از سوی حکومت اسلامی ایران، انعکاس تمامی موارد غیر ممکن و امکان بالاتر بودن این آمار بالقوه می‌باشد.
در این گزارش خودکشی و به قتل رسیدن زنان نیز در زمره‌ی موارد نقض حقوق زنان قرار گرفته است.



بازداشت زنان فعال کُرد در مناطق کُردنشین ایران

در سال ٩١ جمعا ٧ زن کُرد در مناطق کُردنشین ایران توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

در ٢٠ تیرماه ادیبه‌ کلانتری از فعالین دانشجویی در شهر روانسر بازداشت و به‌ زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل گردید.

یکی دیگر از فعالین دانشجویی شهر روانسر به‌ نام نگین طیبی در روز "قدس" بیست و هشتم مرداد ٩١ و پس از درگیری با نیروهای امنیتی حکومت اسلامی بازداشت و به‌ کرمانشاه منتقل گردید.

در همان روز یک زن دیگر در روانسر بازداشت شده‌ است که‌ هویتش نامعلوم می‌باشد.

در اواخر آبان‌ماه ٣ فعال زن کُرد ساکن مشهد به نام‌های "محبوبه خبوشانی، مینا خبوشانی و بهناز رضا زاده " توسط نیروهای امنیتی حکومت بازداشت و به‌ مکان نامعلومی منتقل شدند.

این ٣ زن اهل شهرستان قوچان در خراسان رضوی و ساکن مشهد بودند.

احضار زنان کُرد از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی:

در اواخر تیر ماه، یک دختر جوان اهل کرمانشاه به‌ نام "پریا. ع" از سوی ارگان پلیس اینترنتی این استان شناسایی شد.
وی پس از شناسایی احضار گردیده‌ و از سوی این نهاد نظامی مورد بازجویی قرار گرفته‌ بود.

وی که‌ ١٤ ساله‌ می‌باشد در وبلاگ خود با نوشتن مطالبی به انتقاد از وضعیت موجود جامعه پرداخته بود.

پریا از سوی ارگان‌های مرتبط تهدید شده‌ بود که‌ در صورت ادامه‌ فعالیت از ادامه‌ تحصیل محروم خواهد شد.

در روز یک‌شنبه‌ هشتم آبانماه یکی از فعالین زن ساکن مشهد به‌ نام گُلی شادکام به‌ حراست اداره‌ی فرهنگ و ارشاد مشهد احضار گردید.

گلی شادکام یکی از فعالین زن کُرد در شمال خراسان است که برای پیشرفت فرهنگ و ادب کُردی تلاش‌ها و کوشش‌های ارزنده‌ای را انجام داده است.

روز پنجم اسفند‌ماه، اداره‌ اطلاعات مریوان "کژال هژبری" از ساکنین روستای "برده‌رش" این شهرستان را احضار و ضمن بازجویی به وی اعلام کرده‌اند در اسرع وقت باید از شوهرش طلاق بگیرد.


"کژال هژبری" همسر "علی دانش" می‌باشد که‌ به‌ علت فشار نهادهای امنیتی مجبور به‌ خروج از کشور شده‌ بود.

در روز پنج‌شنبه یازدهم اسفند‌ماه نیز، شیوا گنجی همسر مادح نظری روزنامه‌‌نگار کُرد، که‌ به‌ علت فشارهای نیروهای امنیتی به‌ ترکیه‌ رفته‌ بود، به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

شیوا گنجی به اتهام اطلاع‌رسانی از وضعیت مبهم همسرش و نیز گفت‌وگو با رسانه‌ها، مورد بازجویی قرار گرفته و از وی تعهد اخذ گردیده که در صورت تماس با رسانه‌ها، عواقب احتمالی چنین اقدامی متوجه شخص وی می‌باشد.

در اواسط اسفند‌ماه نیز، آذر طاهرآبادی از روزنامه‌‌نگاران ساکن کنگاور در استان کرمانشاه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شد.

گفته می‌شود این فعال فرهنگی به دلیل انتشار مقاله و گزارش در هفته‌نامه‌ی غرب و آژانس خبری موکریان به تهران احضار شده است.

صدور حکم قضایی برای فعالان زن کُرد در مناطق کُردنشین ایران:

صافیه‌ صاقی دختر ٢٣ ساله‌ ساکن سلماس که‌ در آبان‌ماه سال ٨٩ توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌ بود، در روز بیست و نهم خردادماه به‌ اتهام محاربه‌ و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون حکومت، از سوی دادگاه انقالاب شهر سنندج به‌ تحمل ١٥ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در تاریخ دهم آذرماه نیز "بفرین حجتی" اهل مهاباد به دلیل بازی در یک فیلم تلویزیونی و پخش آن از یک کانال ماهواره‌ای در خارج از کشور، غیاباً از سوی شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس محکوم گردید.

وی به دلیل فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران مجبور به خروج از کشور شده‌ بود.

در آذرماه نیز فاطمه‌ پرویزی ٥٣ ساله‌ از سوی نیروهای امنیتی شهر کرج بازداشت شد.

وی در دادگاه انقلاب این شهر به‌ اتهام بی‌احترامی و توهین به‌ "سربازان گمنام امام زمان" به‌ ٦ ماه حبس در زندان نوشهر محکوم کرده‌ند.

اداره‌ اطلاعات آزادی وی را منوط به‌ بازگشت پسر ایشان به‌ ایران کرده ‌است.

مرگ زنان کُرد به‌ علت نبود دارو و امکانات پزشکی

در سال ١٣٩١، کمبود دارو و امکانات پزشکی مرگ ٤ زن کُرد را در مناطق کُردنشین ایران در پی داشت.

در تاریخ نهم مهرماه یک زن کُرد به‌ نام "گلاویژ نقشبندی" ٣٢ ساله‌ و از ساکنین شهرستان سروآباد به‌ علت تزریق اشتباه دارو از سوی پزشکان یکی از بیمارستان‌های سطح شهر سنندج جانش را از دست داد.

در روز نوزدهم آبانماه نیز، شیرین خلقی در بیمارستان "محمد رسول‌الله" جوانرود بعد از وضع حمل دچار خونریزی شدید شد که‌ بی توجهی پرستاران نسبت به‌ این مسئله‌ مرگ وی را در پی داشت.

شیرین خلقی ٤٠ ساله‌ و از ساکنین روستای "بنچله‌" روانسر و مادر بود.

در تاریخ هفتم بهمن‌ماه بی‌توجهی مسئولان بیمارستان "تامین اجتماعی" سنندج مرگ فرانک چوپانی را در پی داشت.

وی از ساکنین شهر سنندج بود که‌ نوزادش ساعاتی قبل از زایمان جان سپرد، خود وی نیز به‌ علت نبود مراقبت‌های پزشکی جانش را از دست داد.

در روز دوشنبه‌ ٢٣ بهمن‌ماه نیز، شمسی رشیدی ٤٣ ساله، که‌ دارای ٤ فرزند و از ساکنین روستای "آویهنگ" سنندج بود، به‌علت بالا رفتن فشار خون و نبود پزشک در روستا، در حین انتقال به‌سنندج جانش را از دست داد.


آمار زنانی که‌ توسط وابستگان خود به قتل رسیده‌اند:

بر پایە‌ی آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی سال ٩١ چهارده زن در مناطق کُردنشین ایران بە علل اختلافات خانوادگی و مسائل ناموسی توسط وابستگان نزدیگ خود بە قتل رسیدەاند کە در جدول زیر نام و مشخصات آنها به صورت اختصاری عنوان شده است:

11813.jpg


آمار زنانی که‌ به‌ دلایل نامعلوم و در بیرون از خانه‌ به‌ قتل رسیده‌اند

11812.jpg


آمار خودکشی زنان کُرد در سال ١٣٩١
بر پایه‌ آمار به‌ ثبت رسیده‌ در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، طی سال ٩١ در مناطق کُردنشین ایران ٣٩ زن اقدام به‌ خودکشی کرده‌اند که‌ در جدول زیر مشخصات آنها در ٢ جدول مجزا ارائه شده است.

11818.jpg

11817.jpg


شکل(١)
تفکیک آمار از نظر سنی

11816.jpg


نمودار(٢)
تفکیک شیوە‌های خودکشی زنان

11815.jpg


نمودار (٣)
تفکیک موارد بر اساس استان‌ها

11814.jpg


توجه: در بسیاری از موارد خانواده‌ها‌و طایفه‌‌ها تحت عنوان "آبروداری" مرگ‌های ناشی از خودکشی را مرگ طبیعی اعلام می‌کنند که این مورد یکی از دیگر موارد به دست آوردن آمار دقیق خودکشی محسوب می‌شود.


همچنین بنا به گفته‌ی بعضی از کارشناسان، سالانه حدود ٤٠٠ مورد خودکشی در استان ٦٠٠ هزار نفری ایلام صورت می‌گیرد که سهم زنان از این تعداد ٢٢٠ نفر است که‌ بیشتر آنها از طریق خودسوزی به‌زندگی خود پایان می‌دهند.

استفاده از این گزارش با ذکر منبع "آژانس خبررسانی کُردپا" بلامانع می‌باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر