۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در شرق کوردستان ماه‌ مارس 2013

کولبران مسئولین بلند پایه‌ی نظامی ایران کشتار کولبران را مشروع دانست 
اسماعیل احمدی مقدم از فرماندهان نیروهای انتظامی ایران اعلام کرد که‌ کشتار کولبران در نوار مرزی مشروع است و نامبرده‌ به‌ بهانه‌ی امنیت مرزها عملکرد نیروهایش را در نوارهای مرزی کوردستان و آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان مورد تحسین و ستایش قرار داد و کشتار کاسبکاران را همچون افتخارات نیروهایش نام نهاد.
کاسبکاری درخط مرزی شرق وجنوب کردستان براثرانفجارمین جان خود را ازدست داد.

درتاریخ 7/3/2013درخط مرزی سردست کاسبکاری کرد بنام (عبدالله سره)بعدازانفجارمین زیرالا‌غش براثربرخورد ترکشهای مین جانش را ازدست میدهد وکاسبکاری دیگربشدت زخمی میشود. کاسبکارمجروح شده را به بیمارستان شهرقلادزی سربه جنوب کردستان منتقل میکنند.
لازم به ذکراست که عبدالله سره اهل روستای بیوران ازتوابع شهرستان سردشت, برای تامین نیازهای زندگی مجبوربه کولبری وبارکشی درخطهای مرزی بوده است.
نیروهای نظامی ایران یک کولبر را به‌ سختی مجروح کردند که‌ منجر به‌ کشته‌ شدن او شد و پنج راس اسب را کشتند
در روستای بیتوش سردشت کولبران را اماج گلوله‌ قرار داده‌ و فردی به‌ نام نوزاد محمد سعید را به‌ سختی زخمی کرده‌ که‌ به‌ دلیل سختی جراحت نوزاد محمد 22 ساله‌ در راه‌ بیمارستان جان خود را از دست داد.
در همین رابطه‌ 5 اسب کشته‌ شده‌ و کالاهای کولبران به‌ آتش کشیده‌ شد.
فرمانده انتظامی بوکان از کشف گلوله های عمل نشده از دوران جنگ در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ " فتاح بابانژاد" با بیان اینکه گلوله های عمل نکرده توسط فرد‌ی که در زمینه خرید و فروش ضایعات آهن فعالیت دارد، خریداری شده است افزود: این فرد به دلیل عدم آگاهی، گلوله های عمل نکرده را از روستاهای اطراف خریداری کرده بود.
بابانژاد اضافه کرد: توسط مأموران نیروی انتظامی این شهرستان از مغازه این فرد، مقادیر زیادی گلوله های عمل نکرده بر جای مانده از دوران جنگ کشف و ضبط شد.
بازداشتها
چهار تن از دانشجویان كرد اهل مريوان كه چندي پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، امروز با سپردن قرار وثیقه آزاد شدند.
دهم بهمن ‌ماه سال جاري پنج تن از فعالان دانشجویی شهرستان مریوان به نام هاي داود قاسمی،خالد احمدی،سامان محمودی، سوران دانشورتوسط نیروهای امنيتي بازداشت و پنجشنبه دهم اسفند‌ماه از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شهرستان مریوان به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌ بودند. نامبردگان با قید وثیقه‌ی سنگین ئازاد شدند.
دو فعال فرهنگی و وادبی در پاوه دستگیر شدند‌
کیهان عزیزی و داوود غفاری دو فعال فرهنگی- ادبی از طرف اداره‌ اطلاعات پاوه‌ احضار و بازداشت شدند.این دو فعال فرهنگی- ادبی به‌ اتهام نگارش متن اعلامیه‌ تسلیت بزبان کردی بمناسبت درگذشت یکی ازنویسندگان در ماه گذشته‌ و پس از شکایت امام جمعه‌ و نماینده‌ ولی فقیه‌ در پاوه‌ (ملا قادر قادری) احضار و بازداشت گردیدند.
خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان و قاسم احمدی، سردبیر فصل نامه‌ "روژه" مهاباد امروز ۱۷ اسفندماه با حضور ماموران امنیتی در این شهر دستگیر شدند.
مسعود کردپور، برادر خسرو کردپور با تائید این خبر به ‌بی‌بی‌سی فارسی گفت: "اداره اطلاعات مهاباد با ارائه حکم قضایی امروز برادرم را بازداشت کرد و وسایل شخصی او نظیر لپ‌تاپ، موبایل و کتاب‌هایش را نیز همراه خود بردند." به گفته آقای کردپور "اطلاع رسانی از زندانیان و فعالیت حقوق بشری" اتهامی است که علیه برادرش مطرح شده است .
در همین حال براساس گزارش فعالان حقوق بشری، قاسم احمدی، از اعضای شورای سردبیری فصل نامه روژه در مهاباد بازداشت شد. فصلنامەی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی "روژه" توسط دانشجویان کرد دانشگاه تهران منتشر می‌شد. این نشریه پس از انتشار ١٣ شماره از آن در تاریخ ٢٠ فروردین ماه سال ١٣٩٠ از سوی مسئولان امور فرهنگی و کمیتەی انضباطی دانشگاه تهران توقیف شد.(هرانا)
دو شهروند کورد از اهالی روستای بروشخواران سلماس به‌ اداره‌ی اطلاعات این شهر احضار شدند
علائ الدین عبدالله‌زاده‌ و فارس عبداللازاده‌ پس از فراخوانی به‌ اطلاعات چند ساعت بازجوویی شده‌ که‌ مورد بازجووی همکاری با احزاب کوردی بوده‌ است. قابل ذکر است که‌ صمد عبدالله‌زاده‌ فرزند علائ الدین سال هشطاد و پنج هجری از طرف نیروهای انتظامی با ضرب گلوله‌ به‌ سختی مجروح شده‌ بود.
ادامه‌ی بازداشتها در پاوه‌
13 ماه‌ میلادی جاری گۆران بهرامی شهروند پاوه‌ای همراه‌ 7 تن دیگر بازداشت شدند . در طی این زنجیره‌ بازداشتها که‌ مدتی است در شرق کوردستان شروع شده‌ است تا کنون بیست نفر بازداشت شده‌اند که‌ در رسانه‌هانیز بازتاب چنانی نداشته‌ است.
نیروهای اطلاعاتی ایران یک پیرمرد 108 ساله‌ را به‌ زندان انداختند
در شهرستان ماکوی شرق کوردستان حاجی عبدالرحمان چیلان فرزند گیلو را مدت قریب دوماه‌ است که‌ در زندان نگهداشته‌اند. نامبرده‌ قبلا به‌ مدت 7 سال به‌ اتهام همکاری با احزاب در زندان بوده‌ است که‌ به‌ دلیل بیماری آزاد شده‌ بود.
سه‌ شهروند دیگر در راستای دور جدید بازداشتها دستگیر شدند.
سعدی حسین پناهی اهل قورچای نعمت و شمس الله اهل کرونان شهرستان دهگلان در روزهای اخیر بازداشت شدند.
بازداشت ۵ تن از فعالین کارگری در سنندج
خبرگزاری هرانا - ۵ تن از فعالین کارگری سنندج در روز پنج‌شنده ۱۷ اسفند ماه بازداشت شدند.
بنا به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ماه حدود ساعت ۶ بامداد ۵ تن از فعالین کارگری شهر سنندج و از اعضای کمیته هماهنگی با هجوم ماموران اطلاعات به منازلشان بازداشت شدند.
دو فعال مدنی در شهرستان تکاب بازداشت شدند
علی هدایتی و یدالله دشتی از فعالان – مدنی ساکن تکاب توسط اداره اطلاعات این شهر دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفتند.
به گزارش اویان نیوز، پس از بازداشت این دو فعال مدنی، منزل و مغازه‌های ایشان نیز مورد تفتیش قرار گرفته و کیس کامپیوتری و کتابهای به زبان ترکی ضبط گردیده است.(هرانا)
شریف ساعد پناه از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت شد
شریف ساعد پناه از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از کار شیفت شب در حالیکه حدود ساعت ۱۵ بعد از ظهر یکشنبه ۲۰ اسفند در منزل مسکونی خود به سر می‌برد بازداشت شد.
بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این بازداشت توام با حضور حدود ۲۰ نفر از مامورین امنیتی در منزل مسکونی شریف و تفتیش منزل وی بود.(هرانا)
چهار تن از فعالان دانشجویی شهرستان مریوان به زندان مركزي این شهر منتقل شدند.
پنجشنبه دهم اسفند‌ماه چهارتن از فعالان دانشجویی شهرستان مریوان به نام هاي سوران دانشور، داود قاسمی، محمد کهنه‌پوشی و سامان محمودی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شهرستان مریوان به زندان مرکزی این شهر انتقال یافتند.
تا لحظه تهیه این گزارش، هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از جانب مقامات قضائی شهر مریوان اعلام نشده اما گفته می شود اتهام این افراد امنيتي می باشد
رژیم ایران تعدادی ازروزنامه نگاران کرد را درشرق کردستان بازداشت کرد.
رژیم ایران درحمله‌ای جدید تعدادی ازروزنامه‌نگاران وفعالان بخش رسانه‌ای را درهمین راستا درشهرهای پاوه،بوکان ومهاباد بازداشت کرد.بنابه اطلاعات رسیده (کیهان عزیزی و داوود غفاری)دوفعال مدنی وفرهنگی وهمچنین عضوانجمن ادبی پاوه بعدازاحضارآنها به اطلاعات بازداشت شده اند.این دوفعال به تهمت بی‌احترامی به امام‌جمعه پاوه که نماینده ولی فقیهه درپاوه است بازداشت شده‌اند.
ازطرف دیگر(قاسم احمدی)سردبیروقت مجله روژڤ و(مسعودکوردپور)سردبیرآژانس خبرگزاری مکریان به دست نیروهای امنیتی رژیم ایران دستگیرشدند.
تاکنون نسبت به دادگاهی وشیوه بازجویی این فعالان خبری دردست نیست.
اعتصاب غذا
(18)زندانی سیاسی کرد درزندانهای رژیم ایران درجواب به حکم اعدام اعتصاب کردند.
(18)زندانی سیاسی که درزندانهای قزل حسارورجایی شهرکرج بسرمیبرند درجواب به انتقال اجباری آنها وتجدید نظرحکمهای اعدام صادرشده دست به اعتصاب کردند (6)تن اززندانیان به حکم اعدام و(12)تن دیگربه حکم ابد ودرازمدت محکوم شده‌اند.
اعتصاب غذای ۵ محکوم به اعدام عرب
زندانیان عرب محکوم به اعدام به نام‌های هاشم شعبانی‌نژاد، هادی راشدی، محمد علی عموری‌نژاد، جابر و مختار آلبوشوکه به همراه رحمان عساکره محکوم به ۲۰ سال حبس دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این زندانیان در اعتراض به شرایط خود از روز شنبه ۱۲ اسفند در زندان کارون اهواز دست به اعتصاب غذا زده و متعاقب آن اجازه تماس تلفنی آن‌ها با خانواده‌هایشان لغو شده است.(هرانا)
یک زندانی سیاسی زن به‌ نام مریم مقدسی در زاندان اوین دست به‌ اعتصاب غذا زده‌است
مریم مقدسی در سال 1389 به‌ اتهام تبلیغ علیه‌ نظام به‌ 9 سال زندان محکوم شده‌ بود و اکنون به‌ دلیل ممانعت با انتقال او به‌ بیمارستان دست به‌ اعتصاب غذا زده‌ است.
احکام صادره‌
ارجاع پرونده سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام به اجرای احکام
شنبه 19 اسفند 1391 ساعت 15:55 |
با تائید محکومیت سه زندانی سیاسی کرد متهم به عضویت در پژاک و ارسال پرونده ایشان به اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه، نگرانی‌ها از اجرای حکم ایشان افزایش یافت.
ابراهیم عیسی‌پور، سمکو نژادی، سامان نسیم سه زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه با تائید حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور و ارسال پرونده به اجرای احکام زندان ارومیه در آستانه اعدام قرار گرفتند
حکم اعدام متهم به قتل خیابان مدنی صادر شد
سرپرست دادسرای جنایی تهران از صدور حکم اعدام متهم قتل خیابان مدنی خبر داد.
قاضی فریدون امیرآبادی در حاشیه اجرای یک حکم اعدام در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد: "هفته گذشته جلسه محاکمه عامل جنایت خیابان مدنی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در این جلسه به اتهام محاربه متهم رسیدگی و حکم پرونده صادر شد اما تا کنون به ما ابلاغ نشده است. احتمال دارد حکم در مرحله تایپ باشد."(هرانا)
علی احمد سلیمان، زندانی سیاسی به اعدام محکوم شد
علی احمد سلیمان زندانی سیاسی تبعه عراق از سوی دادگاه عمومی در دومین محاکمه خود به اعدام محکوم شد. شعبه پنجم دادگاه عمومی ارومیه در حالی این زندانی سیاسی را به اتهام قتل دو تن از اعضای سپاه پاسداران به اعدام محکوم کرد که نامبرده هیچ گونه اعترافی در این خصوص نداشته است.هرانا)
حکم اعدام دو زندانی سیاسی به ده سال حبس در تبعید تقلیل یافت
سید سامی حسینی زندانی سیاسی کرد به همراه جمال الدین محمدی که به اتهام بمبگذاری و عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده بودند در بررسی مجدد پرونده به ده سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند.
یک زندانی سیاسی کورد در انتظار حکم اعدام در تهران ناپدید شد.
هوشةگ رضایی که‌ به‌ اتهام عضویت در احزاب اپوزسیون در زندان رجایی شهر در انتظار حکم اعدام بود به‌ مکان نامعلومی انتقال یافته‌ است.. نامبرده‌ قبلا مدت 6 ماه‌ در انفرادی به‌ سر برده‌ است.
محرومیت از تحصیل برای دانشجوی دکترای کرد اهل سنت
اسماء چشمه‌کبودی دانشجوی کرد اهل سنت در مقطع دکترا از ادامه تحصیل محروم شد.اسماء چشمه‌کبودی ساکن سنندج و از "پیروان مکتب قرآن"، دانشجوی دکترای ریاضی محض (آنالیز) دانشگاه کردستان بدستور وزارت اطلاعات سنندج و از طریق حراست دانشگاه از ادامه تحصیل محروم شد.
زنان
دختربچه‌ای درمریوان بدلیل محروم شدن از رفتن به مدرسه بدن خود را آتش میزند.
بنابه اطلاعات رسیده ازمریوان یک دانش‌آموزدختر(13)ساله به نام پریا.ر.ح که درمدرسه راهنمای نشاد مریوان درحال تحصیل بوده بعدازممانعت پدرش ازتحصیل درشب5/6مارس2013بدن خود را آتش میزند،بلافاصله اورا به بیمارستان مریوان وسپس به بیمارستان سنندج منتقل میکنند که بدلیل عمیق بودن زخمش جانش را ازدست میدهد.
در روز 8مارس2013 زنی در مریوان خودکشی کرد.
درحالیکه زنان شرق کردستان وایران بدلیل فشارهای امنیتی این کشوراجازه تبریک8مارس،روزجهانی زن را ندارند ،علاوه براین هم نقض حقوق وکشتن زنان ادامه دارد.درروزجهانی زن درشهرک سولاوا ازتوابع شهرستان مریوان زنی به دست پدرش کشته شد.انجمن زنان مریوان دروبسایت خود اعلام کرده: زعفران محمدی مادر5بچه وبنابه تحقیقاتی که ازطرف چند شخص بی‌طرف انجام شده،زعفران بدلیل مشکل ناموسی ازهمسرش جدا شده ودرروز8مارس بدست پدرش خفه شده است.

در شهرستان مهاباد مدتی است که‌ پدیده‌ی قتلهای مشكوک به‌ وقوع پیوسته‌ و تا کنون هیچ کس و نهادی دراین مورد اقدامی انجام نداده‌ است.
بر اساس گزارشات منتشڕه‌ فردی به‌ نام هیوا معروفی چند روز قبل از نوروز به‌ ضرب گلوله‌ به‌ قتل رسیده‌ است که‌ جسد نامبرده‌ هنوز در سردخانه‌ی بیمارستان این شهر است.
در رویدادی مشابه‌ فردی دیگر در چهار راه‌ آزادی این شهر به‌ ضرب گلوله‌ی کلاشێنکف به‌ قتل رسیده‌ بود. چنین رویدادهایی باعث نگرانی شهروندان شده‌ است.
یک پیشمرگ حزب دمکرات در اردوگاه این حزب به‌ دلیلی نامعلوم کشته‌ شد
ایوب حسن زاده‌19 ساله‌ اهل روستای چمنزار جوانرو که‌ دو سال است عضو این حزب است به‌ دلیلی نامعلوم جان خود را از دست داه‌است که‌ تا کنون هیچ تحقیقی در این زمینه‌ انجام نشده‌ و گفته‌ میشود که‌ نامبرده‌ خودکشی کرده‌ است.


‌ • نویسنده:سازمان حقوق بشر کوردستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر