۱۳۹۲ فروردین ۷, چهارشنبه

استمرار قربانی شدن شهروندان استان کردستان در انفجار مین

قریب به بیست و شش سال از جنگ میان رژیم ایران و عراق گذشته اما هنوز یک دشمن خاموش به نام "مین" خطر بزرگ و بالقوه‌ای است که جان شهروندان و به ویژه ساکنین استان‌های کُردستان، ارومیه، ایلام و کرمانشاه را تهدید می‌کند.
بنا بر گزارش دریافتی از کردستان میدیا، چند روز پیش یک شهروند کُرد اهل روستای "خورخوره‌ی سرشیو" از توابع شهرستان سقز به علت انفجار مین به شدت زخمی شد.
این شهروند 25 ساله که در مزرعه‌ی خود مشغول کاشتن نهال بوده بر اثر برخورد با مین‌های کاشته‌شده زمان جنگ ایران و عراق زخمی می‌شود.
بر اساس اطلاعات موجود، 6 میلیون هکتار از خاک ایران با مین کاشته شده آلوده و بنابر آخرین آمارها، 16 میلیون مین کاشته شده در سراسر ایران وجود دارد که به علت دیدگاه امنیتی و مرزی، بیشترین تعداد مین‌های کاشته شده ایران در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کُردستان و ارومیه وجود دارد.
با توجه به وضعیت ویژه این چهار استان، بیشترین حادثه‌ی انفجار مین در آن صورت گرفته و بیشترین قربانیان انفجار مین در روستاها و اکثراً افراد غیرنظامی و به ویژه کودکان، چوپان‌ها، کارگران و کشاورزان می‌باشد.
پیش از سال 1368، سیصد هزار تن به علت انفجار مین در ایران بر اثر اتفجار میت کشته شده‌اند و بیشتر از نود درصد قربانیان مین شهروندان غیر نظامی بوده‌اند.
سازمان یونیسف، از کشور عراق و مرزهای این کشور با ایران را مانند "پرمین"ترین منطقه‌ی دنیا نام برده است.
تعداد مین‌های کاشته‌ شده‌ی ضدنفر، بیشتر از بیست میلیون بوده که 1000 کیلومتر از خاک عراق مین کاشته شده بوده و این جای نگرانی بوده و بخش زیادی از خاک عراق هم‌مرز مناطق کُردنشین ایران است.
مزارع و خاک شهرهای مرزی کُردستان ایران مانند: مهران،دهلوران، قصرشیرین، نفت شهر، سومار، جوانرو، گیلات‌غرب، پاوه، مریوان، بانه، سردشت، پیرانشهر، اشنویه و بخشی از ارومیه به مساحت 4 میلیون و 200 هزار هکتار با مین کاشته شده‌ آلوده و بیشترین موارد انفجار مین و قربانی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش یونیسف، در سال 1379 تا سال 1384، در استان کُردستان 37 رخداد انفجار مین روی داده که در مجموع301 تن کشته و 31 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
در حالی که مسئولان رژیم اسلامی ایران به صورت مستمر از پاک‌سازی مین‌های کاشته شده در ایران و به ویژه کُردستان سخن می‌گویند، اما دوباره شاهد تکرار این رویدادها هستیم.
مصطفی محمد نجار سال 1385 که نماینده‌ی ویژه‌ی ریاست جمهوری برای امور پاک‌سازی مناطق کاشته شده از مین بوده در سفری به کُردستان وعده داد که تا سال 1386 کُردستان را از مین پاک کنند اما این وعده هیچ‌گاه عملی نشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر